Op 5 augustus 1888 vertrok Bertha Benz met haar twee zoontjes voor een rit van 105 kilometer om haar familie te bezoeken. Althans, dat stond op het briefje dat Carl vond in de ochtend. Haar feitelijke doel was om harde gebruikerservaring te hebben en daarmee het product te verbeteren.
De eerste auto, benzine was niet schaars
Na haar tocht had Carl genoeg feedback om zijn voertuig te verbeteren. Zo moesten er onder andere meer versnellingen komen, en remvoeringen. Het opzetten van een energie-infrastructuur was niet nodig, want dat was standaard beschikbaar bij elke apotheek onder de tongbrekende naam ligroïne. En elke dorp en elke stad had zijn eigen apotheek. De stadsapotheek in Wiesloch vergaart nu faam als het eerste tankstation ter wereld.
Groene vrachtauto’s, energie-hubs zijn schaars
Inmiddels zijn we 125 jaar verder en de branche maakt zich zorgen over de energietransitie. Of het nu om batterijvrachtauto’s of waterstofvrachtauto’s gaat, beiden hebben een gebrekkige laadinfrastructuur. Het zwaar transport kiest voor waterstof maar behalve een enkele uitzondering zijn er in Nederland nog niet echt veel waterstoftankstations waar je met een truck goed terecht kan.
Daarnaast duurt het tanken van waterstof waterstof laden door de bank genomen drie keer zo lang als het bijtanken van diesel.
De keer zijde van batterijelektrische trucks zijn lange laadtijden en eveneens weinig truckvriendelijke laadstations. Ter vergelijking, voor een extra range van 250 kilometer ben je al gauw een uur verder.
Transportbedrijven werken zonder uitzondering met een strakke planning en een hoge tijdsdruk. Klanten verwachten dat deze branche groen wordt, maar om daadwerkelijk te vergroenen moeten er eerst nog een paar hordes worden genomen.
Als er te weinig truck-vriendelijke energie-hubs zijn, zoals de nieuwe tankstations zich noemen, gaat e-trucking niet snel genoeg van de grond komen als gevolg van praktische problemen. Weinig laadstations en steeds meer trucks leiden tot langer wordende wachttijden. Omrijden kost tijd en het uitstellen van een laadbeurt kent als risico dat je onderweg helemaal stil valt. Dat kan de transitie behoorlijk vertragen.
Schaarste moet je managen
Anno 2023 lijkt de oplossing logisch, iedereen heeft een telefoon, zit in de cloud en het Internet-of-things verbindt alles met elkaar. Of ik nu 5 minuten verwijderd ben van 10 hotels ben of 30 dagen, er is een app zoals booking.com die me de juiste afstand vertelt, de beschikbaarheid en de kosten. Als ik met een app ergens boek, is er gegarandeerd ruimte.
Hoe makkelijk is het om een app te hebben waarmee beschikbaarheid van energy-hubs wordt aangegeven, met ook nog een mogelijkheid een tijdslot te reserveren? Neem contact op met hmak en we geven je graag een antwoord.
- Login of registreer om te reageren